Is het tijd om terug naar de Kever? Hebben we onze economie te ingewikkeld gemaakt? Dat zijn de vragen die Willem ons stelt in het vijfde deel.
Dit korte opiniestuk over leven in en na de Corona tijd is deel van een reeks essays over Corona geschreven door verschillende leden en sympathisanten van GroenLinks Weststellingwerf. Ieder geeft hier zijn eigen invulling aan. Hoe kijken wij naar dit tijdperk?
Mijn eerste auto was een Volkswagen Kever. Gifgroen met een open dakje. Ik deed alles zelf aan deze auto. De motor was simpel. Als die een keer kapot ging dan sleutelde ik op een zaterdag net zo lang tot alles weer werkte. Dat lukte altijd.
Eén keer op de snelweg naar Breda ging de V-snaar (een snaar die over twee wielen van de motor loopt) kapot. We stonden ’s avonds stil langs de kant op de vluchtstrook. Mijn toenmalige vrouw trok de panty’s uit en die knoopte ik over de wielen heen, waardoor we weer verder konden rijden. Ik heb een hele week rond gereden met die panty’s. Het is de simpelste en fijnste auto die ik ooit heb gehad.
De Kever is al lang verdwenen en we hebben nu een moderne Volkswagen. Een grotere auto met een kleinere motor die maximaal is opgevoerd met nog meer elektronica. Deze motor gaat veelvuldig kapot. Zelf kan ik dan niks. De garage wist het de laatste keer ook niet meer, te ingewikkeld geworden. Uiteindelijk is de hele motor maar gereviseerd. Dat zou bij mijn Kever niet zijn gebeurd.
De vergelijking met onze huidige economie is snel gemaakt.
We hebben ook de “economische motor” maximaal opgevoerd voor onze eigen welvaart. Te ingewikkeld gemaakt zodat we niet meer weten wat we moeten doen als hij stuk gaat. Zoals nu bij deze crisis. We zijn daardoor kwetsbaar geworden. Bedrijven hebben geen reserves meer en kunnen nog geen drie maanden overleven. We pompen er miljarden in, maar weten niet eens of de motor weer goed gaat lopen. Miljarden die we straks als burgers door bezuinigingen zelf mogen ophoesten.
Grote ondernemers willen zo snel mogelijk weer de weg op, de “economische motor” reviseren. Daarbij een paar doden meer of minder is all in the game. Maar die motor blijft te ingewikkeld, zwak en kwetsbaar. Dit houdt mij, naast ons welzijn, bezig in deze corona tijd.
Na een crisis is het tijd om te veranderen.
Gaan we ons nu echt bezinnen over waar we mee bezig zijn of volgen we de ondernemers, die zo snel mogelijk weer naar het oude verdienmodel willen? Met hoge bonussen voor een select gezelschap. De KLM is daar een mooi voorbeeld van.
Wat is het beeld van GroenLinks over onze economie na de crisis? Onze nieuwe werkelijkheid. Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan Jesse Klaver. Gaan we lokaal binnen onze gemeente de discussie aan? Hoe we verder gaan met onze samenleving? En hoe ziet die er dan uit? Een sluitend antwoord heb ik er niet op, maar één ding weet ik wel.
De motor van onze Volkswagen doet het weer. Daarbij een gepeperde rekening van de garage. Maar het blijft een kwetsbaar ding, waarmee we binnenkort geheid weer bij de garage staan. Met alle gevolgen van dien. Zo kunnen we met elkaar niet verder gaan!