De GroenLinks thema-avond, die dit keer in het teken stond van biodiversiteit, de natuurlijke bestrijding van de eikenprocessierups en de lancering van project “11229”  is heel goed bezocht. GroenLinks Weststellingwerf maakt zich al langere tijd zorgen over de achteruitgang van de biodiversiteit in onze leefomgeving en wil hieraan graag een positieve bijdrage leveren.

Wethouder Mariska Rikkers bedankte GroenLinks voor de uitnodiging en om de gelegenheid te hebben als gemeente te kunnen vertellen welke activiteiten plaatsvinden om de biodiversiteit in Weststellingwerf te versterken. Vervolgens presenteerden enthousiaste sprekers zeer boeiende verhalen.

Ton Spijkerman en Piet Idserda van Stichting Boermarke hielden een presentatie over hun aanpak waarmee de eikenprocessierups met 80% is verminderd in het proefgebied in de gemeente Westerveld. Het initiatief van dit project is ontstaan bij de boeren die de noodzaak zagen voor ecologisch bermbeheer.

Het succes van de aanpak is het stimuleren van natuurlijke vijanden onder anderen met behulp van nestkasten, bloemenzaad en bloembollen. Een belangrijke tip: “Stop met het voeren van koolmezen in april, dan kunnen zij de eikenprocessierupsen eten, want die lusten deze vogels graag met huid en haar.”

Frans Kloosterman belichtte het belang van vogels en gaf ons een kleurrijk inkijkje in de waardevolle activiteiten van de Bond van Friese Vogelwachten. Hij lichtte ook een tipje van de sluier over de campagne “Kuikens in het land, poesje in de mand”. Vooral s ’nachts gaan poezen, die in het buitengebied wonen, op stap en roven zij de jonge kuikens van de weidevogels. Kloosterman benadrukte ook het belang waarom de waterstand omhoog dient te gaan. Het evenwicht - in het Fries ‘Lykwicht’- in de natuur is verstoord. Daar waren alle sprekers het over eens.

Bert van Lubek presenteerde in vogelvlucht het beleid van de gemeente Weststellingwerf “Biodiversiteit daar gaan we voor”. Sinds 2004 bestaat het project “Dorpen in het groen” en sinds 2012 is de gemeente actief om met concrete natuurvriendelijke maatregelen de eikenprocessierups te bestrijden. De gemeente heeft 17.000 eikenbomen in parken en langs wegen en daaruit zijn het afgelopen jaar 8489 nesten van de eikenprocessierups verwijderd. De verwachting is dat met verschillende natuurvriendelijke maatregelen de biodiversiteit versterkt wordt en de problemen met de eikenprocessierups zullen verminderen. Samenwerken met elkaar is daarbij van groot belangrijk.

Als dank kregen de sprekers een nestkast gemaakt van larikshout door Vogelwacht Oldeholtpade e.o. Na de pauze lanceerde raadslid Gaby Thijssen het idee voor het project “11.229”. Dit zijn evenveel nestkasten als dat er wooneenheden in Weststellingwerf zijn. De aanwezigen gingen vervolgens in tafelgroepen met elkaar in gesprek over ideeën hoe, wat en met wie kunnen we aan de slag. De opgedane kennis van deze avond en de vele suggesties zullen verder worden uitgewerkt in een plan. Overwogen wordt een stichting op te richten die biodiversiteit en het beheren van de eikenprocessierups meer onder de aandacht van de inwoners wil brengen met praktische tips, acties en projecten zoals het bouwen van nestkastjes.

Vrijwilligers die mee willen denken en doen zijn van harte welkom.