GroenLinks, SDW en D66 hebben op drie thema's voorstellen gedaan voor de aanpassing van de begroting 2020.
GroenLinks, SDW en D66 hebben op drie thema's voorstellen gedaan voor de aanpassing van de begroting 2020.
Meedenk begroting 2020 - SDW, D’66 en GroenLinks
Inleiding
In deze meedenk begroting presenteren SDW, D’66 en GL hun ideeën op drie beleidsthema’s voor het begrotingsjaar 2020. Plannen waarin de mensen, onze inwoners, centraal staan. Wij kiezen ervoor de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. Voor een solidair pakket aan maatregelen die toch een solide begroting oplevert. Vandaar dat we hebben gekeken hoe we zo min mogelijk op sociale voorzieningen (i.c. het sociaal domein) kunnen bezuinigen, juist omdat maatregelen daar de financieel en sociaal kwetsbaren het hardste treffen. Vervolgens wordt in deze begroting meer geïnvesteerd in duurzaamheid en biodiversiteit investeren dan in de begroting van het college. Tot slot komt het onderdeel verkeer aan de orde. Een voor onze inwoners erg belangrijk onderwerp, waarbij een duidelijke visie, haalbare doelen en een integrale aanpak, onmisbaar is.
Hieronder lichten wijde drie beleidsterreinen inhoudelijk toe. Aan het einde geven wij aan wat onze plannen kosten en hoe we die financieren.
Wij verwachten dat we hiermee tot een andere discussie in de gemeenteraad komen over hoe we omgaan met het verder verbeteren van de kwaliteit van leven, wonen, leren en werken in onze gemeente.
Sociaal Domein – Jeugdzorg
Ambitie
In 20181 ontvangen 428.080 van de jongeren een vorm van jeugdhulp (inclusief PGB, GGZ en jeugdhulp voor jongeren met een beperking) en/of jeugdbescherming en/of jeugdreclassering. In 2015 ging het om 380.100 jeugdigen.
Sinds de decentralisatie komen juist meer jongeren in de jeugdzorg terecht, worden vaker zwaardere vormen van zorg ingezet en nemen de kosten hand over hand toe. De vraag is of deze stijging uiteindelijk zal stabiliseren en daarna zal gaan afnemen of dat dit geen tijdelijke stijging is van volume en uitgaven aan jeugdhulp, en dat het gaat om een structurele stijging. Wij willen meer investeren in
1 https://www.jeugdzorgnederland.nl/meer-weten/cijfers-jeugdzorg/
2
een echte transformatie. Dat wil zeggen prioriteit op preventie. Alleen zo ontstaat naar onze overtuiging betere ondersteuning en begeleiding van jeugdigen.
Wij staan een transformatie voor die de status quo uitdaagt, die bijdraagt aan fundamentele verandering en daarmee een duurzame toekomst genereert. We proberen niet het huidige stelsel, beheerst door het zorgconcept, te veranderen. Wij ontwikkelen alternatieven die naast het huidige stelsel ingezet kunnen worden.
Alternatieven die gebaseerd zijn op het uitgangspunt dat er een duidelijk verband is tussen gezin, school en vrije tijd. Het jeugd(zorg)beleid houdt zich wel bezig met gezin en school maar laat de vrije tijd (‘niet-formele educatie’) links liggen. Deze niet-formele educatie is van groot belang omdat het gericht is op het vergroten van de ontwikkeling, op uitbreiding van de competenties en vaardigheden en op het benutten van talenten van en door jeugdigen. Wij streven naar een sterke pedagogische ‘civil society’.
In veel landen wordt deze niet-formele educatie beschouwd (ook wettelijk) als een integraal onderdeel van het onderwijsstelsel met gelijke rechten. In Rusland bijvoorbeeld bestaat hiervoor een bloeiende structuur aan organisaties die 50 – 75% van de jeugdigen bereikt met een enorme diversiteit aan vrije tijd activiteiten. Deze organisaties zijn gericht op alle jongeren vanuit het gedachtegoed van inclusie en sociale cohesie. Door de lage drempel en omdat men met professionals werkt (o.a. pedagogen, psychologen en maatschappelijk werkers), wordt sociaalpsychologische ondersteuning door gezinnen gemakkelijk geaccepteerd en kunnen kinderen en hun ouders die hulp nodig hebben uit het circuit van de officiële hulpverlening blijven.
Dorpshuisfunctie Wolvega
Om bovenstaande visie te kunnen realiseren willen wij in Wolvega, als pilot, een centrum voor nietformele educatie ontwikkelen waar kinderen worden uitgedaagd om na schooltijd mee te doen met een of meerdere activiteiten. Zij kunnen deze activiteiten zelf kiezen. Hiervoor nemen wij in de investeringsagenda een bedrag op van € 500.000. Het komende jaar (2020) zal deze ambitie verder worden uitgewerkt in een concreet plan van aanpak (doelen, activiteiten, gebouw, medewerkers, vrijwilligers e.d.). Hiervoor begroten we een bedrag van € 50.000. Het gebouw kan tevens gebruikt worden als dorpshuis.
Maatschappelijke voorzieningen
In overleg met de inwoners, de VKD, Harten10, Burgerplatform en andere belanghebbenden willen wij in 2020 starten met gesprekken over de mogelijkheid om maatschappelijke voorzieningen (mede) in te zetten voor de door ons voorgestane transformatie in de jeugdzorg (zie Ambitie). Hiervoor begroten we een bedrag van € 7.500.
Herijken Welzijnswerk
In de niet-formele educatie is een cruciale rol weggelegd voor het jeugd- en jongerenwerk en het opbouwwerk. Het (ambulante) jeugd- en jongerenwerk omdat dat bij uitstek de functie heeft om
3
ondersteunend en activerend te zijn op het terrein van het vergroten van ontwikkeling, competenties en vaardigheden en het benutten van talenten door jeugdigen. Het opbouwwerk omdat dat bewoners ondersteunt bij het vormgeven van een lokale, inclusieve en sociale cohesie.
Deze taken horen volgens ons niet thuis bij de gebiedsteams omdat deze noch de menskracht hebben noch de expertise voor echte samenlevingsopbouw. Medewerkers van de gebiedsteams zijn per definitie gebonden aan het zorgconcept. Om die reden halen wij het jongerenwerk en het opbouwwerk (inclusief budget) uit de gebiedsteams.
In het investeringsbedrag van € 500.000 dat we hiervoor hebben genoemd bij de dorpshuisfunctie in Wolvega, zit inbegrepen een bedrag voor de ontwikkeling van dit nieuwe welzijnswerk inbegrepen. We begroten dit op € 150.000 (uitbreiding formatie en overheadkosten). Het bedrag dat in 2019 in de begroting stond voor Timpaan, te weten € 367.668 (exclusief Maatschappelijke begeleiding statushouders), en dat beschikbaar is gesteld door het college voor de door het college beoogde herstructurering van het welzijnswerk, zal in 2020/2021 ingezet worden voor de gedeeltelijke dekking van het door ons voorgestane centrum voor niet-formele educatie.
Biodiversiteit en Duurzaamheid
1. Bedrijventerrein A32
Het college wil 4 ha bedrijventerrein ontwikkelen aan de A32 terwijl we aan Om den Noort nog meer dan genoeg niet gebruikt bedrijventerrein hebben liggen. Om de A32 ontwikkeling door te laten gaan, is ons voorstel om dit te compenseren met het omzetten van 4 ha bedrijventerrein aan Om den Noort door natuur. Bos, voedselbos of een andere vorm van duurzaam grondgebruik. Om den Noort (4 ha) kost €1,64 miljoen (tegen prijs van € 42 per m2). Aan de A32 kan 50% meer per m2 worden gekregen. Dit levert € 0,8 miljoen op als compensatie. Daarmee nemen de kapitaalslasten van de compensatie af met € 0,8 miljoen. De kosten van de aanleg van het (voedsel)bos bedragen € 120.000 (de Stichting Voedselbosbouw NL gaat uit van een prijs van € 30.000 per hectare).
2. Eikenprocessierups (EPR)
Structureel wordt € 30.000 uitgegeven voor de bestrijding van de eikenprocessierups; in 2019 € 60.000 incidenteel. Er is geen reden om aan te nemen dat in 2020 deze incidentele middelen niet nodig zouden zijn. In Westerveld blijkt door eenvoudige biodiversiteitsmaatregelen zoals meer bloembermen en vogelbroedhuisjes, 80% reductie van de EPR te realiseren te zijn.
Ons voorstel is om in 2020 deze € 60.000 te besteden aan meer bloembermen en het plaatsen van vogelbroedhuisjes. Deze vogelhuisjes kunnen door middel van een actie met o.a. basisscholen en natuurverenigingen en PB’s worden gemaakt en geplaatst. Voor deze actie kan € 15.000 van dit bedrag worden gebruikt. Aan materiaalkosten kost een huisje ong. €1,50. Er kunnen dus 10.000 huisjes worden vervaardigd. Bovendien zouden ondernemers (een deel van) deze kosten kunnen sponsoren d.m.v. het beschikbaar stellen van materiaal en voorbereiding.
4
Voor het aanleggen van bloembermen stellen wij € 45.000 structureel beschikbaar. Doel is om 50% van de bermen in onze gemeente binnen vijf jaar van (gebiedseigen soorten) bloemen te voorzien. De eerste meter langs de weg wordt niet voor bloemen gebruikt met het oog op de verkeersveiligheid. De besparing op de maaikosten zijn niet meegenomen, maar kunnen gebruikt worden om boeren een deel van de uitvoering en het onderhoud te laten uitvoeren. Bij wijze van proef worden in overleg met de lokale boeren organisaties 5 boeren aangezocht. De kosten van de motie om de glasvezelbermen in te zaaien zijn hier niet in meegenomen omdat eerst een beroep op de uitvoerende bedrijven wordt gedaan. In ons plan worden bermen niet meer geklepeld maar duurzaam gemaaid, wat de biodiversiteit ten goede komt.
3. Invoering Diftar+
Diftar houdt in dat de afvalstoffenheffing voor huishoudens afhangt van de hoeveelheid restafval die zij aanbieden (gedifferentieerde tarieven. Diftar blijkt effectief om de hoeveelheid restafval te verlagen en afvalscheiding te verhogen. De gemiddelde hoeveelheid restafval in gemeenten met Diftar is 121 kilogram per inwoner. Zij doen het hiermee 44% beter dan inwoners van gemeenten zonder dit systeem die gemiddeld 217 kilogram restafval per jaar produceren (Benchmark Huishoudelijk Afval, 2017). Zelfs met het door onze gemeente gebruikte getal van 184 kg is het een aanzienlijke besparing en een grote stap op weg naar de nationale doelstelling van 100 kg pp (en het kan nog beter, zie Horst aan de Maas).
De invoering van Diftar+ heeft Ooststellingwerf ongeveer € 40.000 gekost. Invoering van Diftar voor onze gemeente begroten wij op € 75.000. De Afvalstoffenheffing is in 2019 in Ooststellingwerf € 212 en in onze gemeente € 249 (beide voor meerpersoonshuishoudens). Invoering van Diftar levert dus een aanzienlijke besparing op. Op basis van het verschil in tarief tussen Oost- en Weststellingwerf levert dit zo’n € 200.000 op. De besparing kan met het oog op de invoering in de loop van 2020 minder zijn in het eerste jaar. Hier is geen rekening mee gehouden. Onderzocht wordt of en hoe de inzameling kan worden overgedragen aan OMRIN, dit kan gevolgen hebben voor de invoerkosten.
We verhogen dekking van de Afvalstoffenheffing naar 100% van de werkelijke kosten. Dit betekent een meeropbrengst van bijna 200.000 (2020). Met Diftar gaan inwoners zelf grip krijgen op het aanbod van restafval en kunnen daarmee de kosten drukken.
Omdat het tarief voor de Afvalstoffenheffing dekkend is geworden, heffen wij de reserve voor afvalstoffenheffing op (€ 180.000). Deze zal gebruikt worden voor dekking van de in deze paragraaf genoemde uitgaven en/of voor de meerkosten bij overdracht aan OMRIN.
4. Permanente informatiecampagne duurzaamheid
Hiervoor is € 50.000 structureel opgenomen. De verwachting is dat dit een besparing op andere posten van € 50.000 (minder afval en meer reparatie van defecte apparaten – zie hierna) kan opleveren. Deze campagne is breed van opzet, het gaat van besparen op energie en isoleren tot beter afval scheiden en nog beter minder afval maken: een duurzamer gebruik van grondstoffen.
5
5. Repairshop
Wij stellen € 50.000 beschikbaar voor het opzetten van een repairshop in Wolvega (en/of Noordwolde) waar inwoners defecte apparaten en andere items kunnen laten repareren om zo de levensduur te verlengen en afval te verminderen. Dit kan een besparing op minder afval opleveren van € 25.000. Een activiteit die door Dienst in Bedrijf kan worden uitgevoerd. Op deze wijze wordt een bijdrage geleverd aan (arbeids-)participatie. Een combinatie met het maken van de vogelhuisjes is ook mogelijk.
6. Zonnepark Lindewijk II
Lindewijk II moet niet bestemd worden voor woningbouw en kan (gedeeltelijk) gebruikt worden voor een zonnepark. Geraamde investering € 2,1 miljoen (ongeveer € 700.000 per hectare). Aangezien het een investering is, drukken alleen de kapitaalslasten op de begroting. Per hectare wordt (ongeveer) een stroomopbrengst van 900 MWh per jaar gerealiseerd. Dat is ongeveer het verbruik van 300 huishoudens. In totaal kunnen dus 900 huishoudens gebruik maken van dit zonnepark (bijvoorbeeld via het zgn. postcoderoos systeem). Participatie door bewoners in dit zonnepark, bijvoorbeeld via een obligatielening, zal onderzocht worden. Bij een terugverdientijd van 10 jaar (rekening houdend met een lening voor 10 jaar), zijn de jaarlijkse opbrengsten ong. € 210.000. Investeringssubsidies (SDE) zijn niet in dit bedrag opgenomen waarmee de feitelijke investering lager wordt en over een langere periode (een deel van) het kapitaalsverlies kan worden gecompenseerd.
7. Zonnepanelen op het gemeentehuis
De gemeente geeft het goede voorbeeld. We leggen zonnepalen op het gemeentehuis (dak raadzaal). Hiervoor trekken wij € 300.000 uit. Aangezien het een investering is, drukken alleen de kapitaalslasten op de begroting. Daar staan inkomsten tegenover zodat dit voor de begroting positief uitvalt. Ook hier is geen rekening gehouden met de mogelijke subsidies. O.b.v. een afschrijving van 7 jaar is een post van € 43.000 opgenomen. De besparing op de elektriciteitskosten van het gemeentehuis zijn hierin nog niet meegenomen maar zullen de kapitaallasten compenseren.
8. Groen voor steen
Voor het ‘ontstenen’ van tuinen, parkeerplaatsen en andere gebieden trekken wij € 35.000 uit. Er zijn kant en klare actieplannen en stichtingen die dit uitvoeren dan wel hierbij behulpzaam zijn. Ook de gemeentewerf speelt hierbij een rol. Omdat ‘ontstenen’ direct bijdraagt aan de ontlasting van het riool zal dit de investeringskosten positief beïnvloeden; vandaar de opname van € 50.000 besparing.
9. Coördinator Biodiversiteit en duurzaamheid
Om de hier beschreven activiteiten te implementeren is menskracht nodig. Er is uitgegaan van 1 fte voor meerdere jaren. Uiteindelijk worden de activiteiten zoveel mogelijk opgenomen in het dagelijkse bedrijf en kan de fte afgebouwd worden. De kosten hiervan bedragen € 85.000.
6
10. Energiefonds
Omdat blijkt dat de huidige beschikbare middelen niet voldoende zijn om het fonds revolverend te maken wordt vanwege de gunstige omstandigheden een extra bedrag van € 3 miljoen geleend voor het fonds. Het uitlenen van middelen gebeurt tegen een geringe opslag (1%) op de te betalen rente en als deze negatief is 1 á 2 % waarmee de marge groter wordt. O.b.v. 1% is € 30.000 aan opbrengsten gerekend voor 2020. In latere jaren zal dit naar verwachting oplopen naar zo’n € 60.000 per jaar.
11. Onderzoek dependance afvalbrengstation Noordwolde
Inwoners uit de hele gemeente moeten naar Wolvega op hun grof afval in te leveren. Bij elke inlevering worden op naam de hoeveelheid kilo’s geregistreerd. Hierdoor weet de gemeente hoeveel afval vanuit Noordwolde en omstreken in Wolvega wordt ingeleverd. Op basis van deze al bekende gegevens laten wij onderzoeken of een kleinschalige (beperkte) dependance in Noordwolde nodig en haalbaar is. Bovendien voorkomt dit veel vervuiling doordat er minder kilometers worden gemaakt door inwoners voor het inleveren van het afval. Voor het onderzoek is € 25.000 begroot.
12. Demowoning duurzaamheid
Omdat er veel onduidelijkheid is bij inwoners over wat ze concreet kunnen doen aan de verduurzaming van hun woning, is een demowoning een uitstekend middel om dit zichtbaar te maken en toe te lichten. Een traditionele woning zou hier voor in aanmerking komen. In overleg met de woningstichting Weststellingwerf zullen de mogelijkheden van realisatie van deze demowoning onderzocht worden. De kosten/investering kunnen uit het uitgebreide Energiefonds worden betaald. De coördinator biodiversiteit en duurzaamheid kan gebruik maken van deze woning voor voorlichting en er eventueel kantoorhouden. Hiervoor komen wij na het overleg met de woningstichting met een concreet voorstel.
Tot slot: in 2021 zullen wij een aparte paragraaf Duurzaamheid in de begroting opnemen.
Verkeer en Vervoer en Verkeersveiligheid
Inleiding
Het verkeer en vervoer in de gemeente Weststellingwerf vormt een belangrijk onderdeel van de begroting. Zeer terecht vinden wij. Het gaat hierbij niet alleen over de technische kwaliteit van ons wegen- en fietspadennet, maar volgens ons is de verkeersveiligheid, in de breedst mogelijke zin, uitermate belangrijk. Daarom is dit een van onze speerpunten. En loopt dat als een rode draad door onze totale aanpak heen. Er worden door het College aanzienlijke bedragen gereserveerd voor diverse plannen. Genoeg plannen, maar de samenhang ontbreekt. Een voor onze inwoners zo belangrijk onderwerp vraagt om een duidelijke visie, haalbare doelen en een integrale aanpak.
Daar komt bij dat het College de Lindewijk, Fase 2, in ontwikkeling wil nemen. En hiervoor fors wil investeren. Wij vinden dit, in een tijd waarbij een bevolkingskrimp verwacht wordt en Fase 1 nog lang
7
niet afgerond is en de nieuwe mogelijkheden om in de kleine dorpen te kunnen bouwen, een onverstandige keuze. Allereerst willen wij integraal naar het verkeer- en vervoersbeleid kijken, zonder gehinderd te worden door afzonderlijke projecten en keuzes die een integrale aanpak in de weg staan.
Evaluatie Verkeer en Vervoer hele gemeente
Voordat gestart wordt met het aanpakken van verschillende projecten vinden wij het noodzakelijk dat het complete verkeers- en vervoersbeleid in de gemeente wordt geëvalueerd. Dat willen wij in de gemeenteraad doen in de vorm van een werkvergadering die onder (bege)leiding zal staan van enkele deskundigen (bijv. verkeersdeskundige en landschapsarchitect). Eerst het verleden evalueren en dan pas de blik op de toekomst richten. Wat zou, als er geen barrières zouden zijn, volgens ons de meeste wenselijke invulling zijn van de verkeersinfrastructuur in onze gemeente?
De werkwijze die succesvol gehanteerd is bij de omgevingsvisie, willen wij ook gaan hanteren voor het ontwikkelen van een breed gedragen visie op verkeer en vervoer in onze gemeente. Hiertoe organiseren we in de hele gemeente informatie- en inspraakavonden, waar Plaatselijke belangen, ondernemers, inwoners en deskundigen hun input kunnen leveren. Deze input moet leiden tot een visiedocument voor de hele gemeente. Thema’s die aan de orde zouden moeten komen noemen wij hieronder.
Integrale aanpak doorstroming Wolvega Oost en Zuid - Lycklamaweg - Route via de Blesse - Spoorwegovergang Lycklamaweg - Onderzoeken mogelijkheid van tunnel, andere overgang spoor Wolvega Zuid
Verkeersveiligheid en kwaliteit buitengebied - Kwaliteit verbeteren van wegen, fietspaden - In samenwerking met inwoners dorpen, verkeer remmende maatregelen - Led verlichting in buitengebied, te beginnen met onveilige plaatsen - Onderhoud aan wegen en belijningen met het oog op verkeersveiligheid
Ovonde Wolvega en Stationsgebied - -Aanpakken onduidelijkheid doorstroming Ovonde bij Lidl - -Onduidelijkheid fietsers wegnemen - -Bewegwijzering en routing aanpakken
Monitoring verzakking Veenweidegebied - Gebruik maken van moderne techniek om via satelliet vanuit de lucht te meten - Vervolgens monitoring van de verzakkingen van het veenweidegebied - Tot slot het opstellen van een plan van aanpak
De kosten van beide onderdelen (werkvergadering en ontwikkelen verkeersvisie) hebben wij begroot op € 150.000.
Overzicht inkomsten en uitgaven
Meedenk begroting 2020 - SDW, D'66, GL
Uitgaven
Inkomsten
Sociaal domein - Jeugdzorg
Onderzoek centrum niet-formele educatie
50.000
Overleg maatschappelijke voorzieningen centrum n-f educatie
7.500
Herijking welzijnswerk (jongerenwerk en opbouwwerk)
150.000
Totaal
207.500
Minder uitgaven 2020 (begroting blz. 64)
144.000
Grip op jeugd (blz. 64)
79.000
Verlaging budget PGB (blz. 64)
50.000
Verlaging landelijke inkoop (blz. 64)
64.000
Totaal
337.000
Biodiversiteit en duurzaamheid
Aanleg (voedsel)bos op Om den Noort
120.000
Proceskosten ontwikkeling voedselbos (3 jaar)
40.000
Eikenprocessierups: bloembermen en vogelbroedhuisjes
60.000
Invoering Diftar
75.000
Permanente duurzaamheidscampagne
50.000
Repairshop
50.000
Kosten zonnepark Lindewijk II (kapitaalslasten)
210.000
Kapitaalslasten Om den Noort (op basis van € 0,8 miljoen; 30 jaar)
30.000
Zonnepanelen gemeentehuis (kapitaalslasten - 7 jaar)
43.000
Coördinator biodiversiteit en duurzaamheid
85.000
Energiefonds (aflossing verstrekte leningen)
30.000
Kapitaalslasten lening Energiefonds (3 miljoen)
30.000
Onderzoek dependance afvalstation Noordwolde
25.000
Totaal
848.000
Verlaging kosten afvalverwerking door Diftar (structureel)
200.000
Meeropbrengst verhoging afvalstoffenheffing naar 100%
200.000
Totaal
400.000
Verkeer en vervoer
Werkvergaderingen) en ontwikkelen verkeersvisie
150.000
Totaal generaal
1.205.500
737.000
College begroting 2020
Inkomsten
Uitgaven
Rijk
53.097.000
Verkeer en vervoer
4.346.000
OZB
4.786.000
Groenonderhoud
2.723.000
Rioolheffing
1.957.000
Sport
2.337.000
Afvalstoffenheffing
2.639.000
Sociaal domein
31.362.000
Omgevingsvergunning
591.000
Onderwijs incl. huisvesting
3.871.000
Overige leges (zoals paspoorten)
257.000
Kunst, cultuur, recreatie
1.078.000
Graf- en begraafrechten
199.000
Uitvoeringskosten
13.545.000
Toeristen- en forensenbelasting
89.000
Overig
18.394.000
Marktgelden
40.000
Precariobelasting
2.353.000
Reclamebelasting
10.000
Overig
11.638.000
Totaal
77.656.000
Totaal
77.656.000
Meedenk begroting 20202
Inkomsten
Uitgaven
Rijk
53.097.000
Verkeer en vervoer
4.496.000
OZB
4.786.000
Groenonderhoud
2.858.000
Rioolheffing
1.957.000
Sport
2.337.000
Afvalstoffenheffing
2.839.000
Sociaal domein
31.906.500
Omgevingsvergunning
591.000
Onderwijs incl. huisvesting
3.871.000
Overige leges (zoals paspoorten)
257.000
Kunst, cultuur, recreatie
1.078.000
Graf- en begraafrechten
199.000
Uitvoeringskosten
13.545.000
Toeristen- en forensenbelasting
89.000
Overig
19.107.000
Marktgelden
40.000
Precariobelasting
2.353.000
Reclamebelasting
10.000
Overig
12.980.500
Totaal
79.198.500
Totaal
79.198.500
Het verschil tussen Inkomsten en Uitgaven, groot € 1.342.500, wordt gedekt bij Inkomsten Overig
Bij de college begroting 2020 is sprake van een tekort van € 08, miljoen.