GroenLinks Weststellingwerf bracht een werkbezoek aan de Bijenstal van de Bijenhoudervereniging Wolvega en omstreken. De Vereniging bestaat al meer dan 75 jaar.

Sinds afgelopen zomer is de Bijenstal in functie op het volkstuinencomplex naast het spoor in Wolvega. Een grote wens van jaren is nu gerealiseerd.

De Bijenstal biedt gelegenheid om educatieve activiteiten en projecten voor scholen en groepen te organiseren.

De omgeving hier is heel gunstig voor bijen. Veel bloemen in de volkstuinen. Verder wilgen, paardenbloemen en de bijen halen propolis uit de omliggende bomen.

Komend voorjaar wordt de bij-vriendelijke tuin ingericht volgens een ontwerp van Arjen de Boer.

Ook zijn er plannen om een scholingsprogramma te maken en uiteraard worden ook nieuwe bijenhouders opgeleid.

“In Wolvega en omstreken zien we gelukkig meer natuurlijke bermen, mede door het beleid van de gemeente, om de biodiversiteit te versterken”; aldus voorzitter van de Bijenhoudervereniging Steven Nijssingh. Ook heeft de Bijenhoudervereniging meer contacten met boeren over de aanleg van akkerranden of om het maaibeleid aan te passen waardoor niet alleen de weidevogels daar belang bij hebben, maar ook de bijen en andere insecten. Uiteraard komen de gevolgen van de klimaatverandering ter sprake. Zoals de teruggang van de bijenstand, het aantal dat sterft of zich slecht ontwikkeld. En wat het betekent voor een bijenvolk als er plotseling een hele warme dag in oktober is, waar zij last van kunnen krijgen en weer actief gaan worden, terwijl het dan in de avond weer behoorlijk koud wordt.

GroenLinks waardeert de wijze waarop de zestig leden van de Bijenhoudervereniging met het houden van bijen, de voorlichting en hun activiteiten omgaan.

Dit gebeurt met veel passie, respect voor de natuur en met veel kennis van zaken. De Vereniging levert een belangrijke bijdrage aan het behouden en versterken van de bijenstand.

Voor GroenLinks was het een informatief bezoek aan deze bijzondere Vereniging en werden de meegebrachte bloembollen in dank aanvaard.